Thursday, July 16, 2009

RPH MIUNGGU 28-29

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

6/7/09 (Isnin)

Kelas 

4K2, 4K6

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Reaksi Masyarakat ArabTerhadap Islam

Objektif 

  1. Mengetahui faktor-faktor penerimaan ajaran Islam oleh masyarakat Arab Quraisy.
  2. Mengenal pasti sebab-sebab penentangan terhadap Islam oleh orang Arab Quraisy Makkah.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.
  2. Nota diberi dalam bentuk latihan.

Kbkk 

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • dakwah Islamiah, konsep assabiah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul berdasarkan soalan yang ditujukan. Nota penting dicatat dalam bentuk isi tempat kosong untuk menguji pemahaman diri pelajar.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

6 July 2009

Time

10:55-11:30a.m.

Theme

Health

Topic

Persuading Someone Not to Do Something

Learning Outcomes

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the

information.

Behavioural Objectives

  1. persuade someone not to do something wrong accordingly.
  2. Use appropriate phrases and sentences in persuading based on the given situation.

Activities

  1. Students role play a situation given orally.
  2. Read aloud the dialogue.
  3. Discuss the persuading rules in the textbook.
  4. Forming sentences individually.

Moral value

Politeness.

Reflection

Satisfactory feedback. They could use the suggested phrases and sentences correctly.


 

Tarikh

7 Julai 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K5

Bilangan Pelajar

40 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membuat kesimpulan semula mengenai kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  2. Mengetahui kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dengan menyalin nota tambahan yang berkaitan.

BBB

Buku rujukan

Refleksi

Memuaskan.


 

Tarikh

7 Julai 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S1/ 4S2

Bilangan Pelajar

31 orang/ 34 orang

Masa

9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membincangkan maksud khidmat masyarakat.
  2. Menerangkan aktiviti-aktiviti bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Pembentukan kumpulan dan pemilihan tajuk.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan akan diteruskan pada minggu hadapan.


 

Tarikh

8 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K4

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membincangkan maksud khidmat masyarakat.
  2. Menerangkan aktiviti-aktiviti bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Pembentukan kumpulan dan pemilihan tajuk.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan akan diteruskan pada minggu hadapan.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

8 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Health

Topic

Say No to Cigarette

Learning Outcomes

2.1 c. ii. Reading silently a variety of materials in print and from the Internet.

Behavioural Objectives

  1. read aloud the text with correct pronunciation.
  2. Understand the message of the text by completing the diagrams.

Activities

  1. Vocabulary.
  2. Read and discuss briefly the text.
  3. Do the exercise in the textbook.

Moral values

Be firm, appreciation on life.

Reflection

The students could understand the text read but they had the difficulty in understanding the vocabulary in the text. They need a dictionary to enhance their knowledge on vocab.


 


Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

8/7/09 (Rabu)

Kelas 

4K2 

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Reaksi Masyarakat ArabTerhadap Islam

Objektif 

  1. Mengetahui faktor-faktor penerimaan ajaran Islam oleh masyarakat Arab Quraisy.
  2. Mengenal pasti sebab-sebab penentangan terhadap Islam oleh orang Arab Quraisy Makkah.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.
  2. Nota diberi dalam bentuk latihan.

Kbkk 

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme 

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • konsep assabiah, mentauhidkan

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul berdasarkan soalan yang ditujukan. Nota penting diberi.


 

Tarikh

9 Julai 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K8

Bilangan Pelajar

36 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membincangkan maksud khidmat masyarakat.
  2. Menerangkan aktiviti-aktiviti bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Pembentukan kumpulan dan pemilihan tajuk.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan akan diteruskan pada minggu hadapan.


 

Tarikh

9 Julai 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S5

Bilangan Pelajar

47 orang

Masa

9:45 -10:55 pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Pembentangan hasil kerja kumpulan : Forum membincangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  2. Kesimpulan dibuat bagi setiap peruntukan Perlembagaan dengan membincangkan hasil forum dan latihan pengukuhan.

BBB

-

Refleksi

Forum dijalankan dengan lancar. Namun, kelemahan pada pelajar dapat dikesan iaitu kurangnya pemahaman yang cukup terhadap setiap peruntukanyang dibincang terutama sekali hak asasi dan hak keistimewaan orang Melayu, bumiputera Sabah dan Sarawak.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

9 July 2009

Time

10:55-11:30a.m.

Theme

Environment

Topic

Prefixes

Learning Outcomes

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the

information.

Behavioural Objectives

  1. Pronounce all the basic vocal sounds correctly.
  2. Pronounce the words with vocal sounds /a:/ and /^/ correctly.

Activities

  1. Students read aloud the five basic vocal sounds after the teacher.
  2. Read the sounds/a:/ and /^/ after the teacher and explain.
  3. Pronounce all the words with /a:/ and /^/ sounds correctly after the teacher.
  4. Class activity.
  5. Copy the notes.

Moral value

-

Reflection

Satisfactory feedback. However, they still have problems in differentiating certain words with /a:/ and /^/ sounds.


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

10/7/09 (Jumaat)

Kelas 

4K6

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Perbandingan masyarakat Arab Jahiliah sebelum dan selepas kedatangan Islam

Objektif 

  1. Mengetahui faktor-faktor penerimaan ajaran Islam oleh masyarakat Arab Quraisy.
  2. Mengenal pasti sebab-sebab penentangan terhadap Islam oleh orang Arab Quraisy Makkah.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Membincangkan jawapan bagi latihanyang diberi.
  2. Membincangkan perubahan pada masyarakat Arab Jahiliah sebelum.
  3. Menyalin nota.

Kbkk 

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme 

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • mentauhidkan, konsep assabiah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul berdasarkan soalan yang ditujukan. Nota penting dicatat dalam bentuk isi tempat kosong untuk menguji pemahaman diri pelajar.


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

13/7/09 (Isnin)

Kelas 

4K2, 4K6

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Perbandingan masyarakat Arab Jahiliah sebelum dan selepas kedatangan Islam

Objektif 

  1. Mengenal pasti sebab-sebab penentangan terhadap Islam oleh orang Arab Quraisy Makkah.
  2. Membandingkan perbezaan dalam masyarakat Arab Quraisy sebelum dan selepas kedatangan Islam
  3. Mengetahui format kertas 2 dengan menjawab soalan mengikut kehendak soalan

Kaedah/Aktiviti 

  1. Membincangkan jawapan bagi latihan yang diberi.
  2. Membincangkan perubahan pada masyarakat Arab Jahiliah sebelum.
  3. Menyalin nota dan soalan.

Kbkk 

  1. Mencirikan
  2. Menghubungkaitkan
  3. Membandingkan dan membezakan

Nilai/Unsur patriotisme

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • mentauhidkan, konsep assabiah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul berdasarkan soalan yang ditujukan. Nota penting dicatat dalam bentuk isi tempat kosong untuk menguji pemahaman diri pelajar.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

13 July 2009

Time

10:55-11:30a.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcomes

2.2 b. iii. Answering a variety of questions to demonstrate understanding of the text

heard.

Behavioural Objectives

  1. get the main ideas of the heard.
  2. Choose the correct answers based on the text heard.

Activities

  1. Vocabulary.
  2. Instruction on the listening activity.
  3. Listening activity.
  4. Discuss the answer.
  5. Homework: design a cigarette pack with a slogan and prepare a talk to introduce the design.

Moral values

Appreciation on life, responsibility.

Reflection

The students could get most of the answers correct. Objectives achieved.


 

Tarikh

9 Julai 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K5

Bilangan Pelajar

40 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membincangkan maksud khidmat masyarakat.
  2. Menerangkan aktiviti-aktiviti bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Pembentukan kumpulan dan pemilihan tajuk.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan akan diteruskan pada minggu hadapan.


 

Tarikh

14 Julai 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S1/ 4S2

Bilangan Pelajar

31 orang/ 34 orang

Masa

9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan diberitahu dan dicatat sebagai nota untuk rujukan pelajar.


 

Tarikh

15 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K4

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7:05-8:15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Terdapat kumpulan yang masih tidak pasti dengan kehendak projek ini. Penjelasan mengenai penulisan laporan diberitahu dan dicatat sebagai nota untuk rujukan pelajar.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

15 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcomes

1.1 d. exchanging ideas, information and opinions on topics of interest.

1.2 a. Carrying out a variety of language functions.

Behavioural Objectives

  1. Produce a cigarette pack with effective graphic illustration to warn people not to smoke.
  2. Create a slogan to warn the danger of smoking.
  3. Prepare a speech to introduce the concept of the design.

Activities

  1. Instruction on pair work.
  2. Pair work.

Moral values

Appreciation on life, responsibility.

Reflection

The students needed more time to complete the task. The presentation will be carried out in the next lesson.


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

15/7/09 (Rabu)

Kelas 

4K2

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Perbandingan masyarakat Arab Jahiliah sebelum dan selepas kedatangan Islam

Objektif 

  1. Memahami format kertas 2, Bahagian B denganmelihat pada contoh jawapan yang diberi.
  2. Menjawab soalan mengikut kehendak soalan dengan format yang betul.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Membincangkan jawapan bagi latihan yang diberi.
  2. Membincangkan format peperikasaan kertas II, bahagian esei.
  3. Latihan dalam bentuk soalan esei diberi.

Kbkk 

  1. mencirikan
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme 

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah, hormat-menghormati

Konsep/Istilah

  • mentauhidkan, konsep assabiah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat memberi jawapan yang betul berdasarkan soalan yang ditujukan. Soalan esei diberi sebagai latihan. Jawapan soalan dibincang dan akan disambung minggu depan.


 

Tarikh

16 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K8

Bilangan Pelajar

36 orang

Masa

7:05-8:15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Terdapat kumpulan yang masih tidak pasti dengan kehendak projek ini. Tajuk juga belum ditentukan. Mereka dibimbing untuk memilih tajuk yang sesuai. Penjelasan mengenai penulisan laporan diberitahu dan dicatat untuk rujukan pelajar.


 

Tarikh

16 Julai 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S5

Bilangan Pelajar

47 orang

Masa

9:45 – 10:55pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Membincangkan maksud khidmat masyarakat.
  2. Menerangkan aktiviti-aktiviti bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Pembentukan kumpulan dan pemilihan tajuk.
  4. Menjelaskan format laporan.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan akan diteruskan pada minggu hadapan.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

16 July 2009

Time

12:05-12:40p.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcomes

1.1 d. Exchanging ideas, information and opinions on topics of interest.

1.2 a. Carrying out a variety of language functions.

Behavioural Objectives

  1. Present a talk appropriately.
  2. Judge a performance based on the criteria given accordingly.

Activities

  1. Presentation.
  2. Copy the slogan.
  3. Judge the work (cigarette pack) by passing around in the class.

Moral values

Appreciation on life, responsibility.

Reflection

The presentation was been carried out smoothly. However, it was short of time. It will be continued in the next lesson.


 

Class

5K1 

Subject

Literature

Date

17 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Love

Topic

Gerak Gempur 2: Section D

Learning Outcomes

2.2.a.
xiii. Making inferences.

Behavioural Objective

  1. Answer the given questions accordingly.

Activities

  1. Instruction on the English Test.
  2. Test.
  3. Reminder on the preparation for the coming lessons.

Moral values

Diligence, responsibility.

Reflection

The test was been carried out smoothly. There were ten students went for a talk. The test will be given to them next week.


 

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

15/7/09 (Rabu)

Kelas 

4K2

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


 

  • Perbandingan masyarakat Arab Jahiliah sebelum dan selepas kedatangan Islam

Objektif 

  1. Memahami format kertas 2, Bahagian B denganmelihat pada contoh jawapan yang diberi.
  2. Menjawab soalan mengikut kehendak soalan dengan format yang betul.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Membincangkan jawapan bagi latihan yang diberi.
  2. Membincangkan format peperikasaan kertas II, bahagian esei.
  3. Latihan dalam bentuk soalan esei diberi.

Kbkk 

  1. Mencirikan
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme 

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah, hormat-menghormati

Konsep/Istilah

  • mentauhidkan, konsep assabiah.

Refleksi 

Hanya sebahagian pelajar melengkapkan jawapan diberi. Jawapan diberi dan dibincang dan akan disambung pada minggu depan.

1 comment:

  1. Dear miss Thian,
    Congratulations! Your Daily Lesson Plans + Date due +Requirements + good effort = Perfectly harmonized.

    "The secret to our ongoing success is NOT in what happens to us but in how we RESPOND to what happens"
    _Jim Dornan

    ReplyDelete