Thursday, July 23, 2009

RPH MINGGU 30

Mata pelajaran 

Sejarah 

Tarikh 

20/7/09 (Isnin)

Kelas 

4K2, 4K6

Tajuk 

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah

  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah

Objektif 

  1. Mengetahui format kertas 2 dengan menjawab soalan mengikut kehendak soalan.
  2. Mengetahui konsep hijrah ke Habsyah.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Imbas kembali pengajaran minggu lepas.
  2. Menyalin contoh jawapan.
  3. Membincangkan konsep hijrah ke Habsyah melalui lukisan arah aliran.
  4. Menjawab soalan objektif.

Kbkk 

  1. mensistesiskan

Nilai/Unsur patriotisme

  • sayang kepada nyawa, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • mentauhidkan, konsep assabiah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat mengikuti P&P hari ini. Konsep Hijrah ke Habsyah telah dibincang dan soalan objektif dijawab untuk menguji pemahaman diri pelajar tentang Bab 4.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

20 July 2009

Time

12:05-12:40p.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcomes

1.1 d. Exchanging ideas, information and opinions on topics of interest.

1.2 a. Carrying out a variety of language functions.

Behavioural Objectives

  1. Present a talk appropriately.
  2. Judge a performance based on the criteria given accordingly.

Activities

  1. Presentation.
  2. Copy the slogan.
  3. Judge the work (cigarette pack) by passing around in the class.

Moral values

Appreciation on life, responsibility.

Reflection

The presentation was been carried out smoothly.


 


 


 

Tarikh

21 Julai 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K5

Bilangan Pelajar

40 orang

Masa

7:05pagi – 8:15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projekkhidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Penjelasan mengenai penulisan laporan diberitahu dan dicatat sebagai nota untuk rujukan pelajar.


 

Tarikh

21 Julai 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S1/ 4S2

Bilangan Pelajar

31 orang/ 34 orang

Masa

9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang

Tema

Tema 6 : Cabaran Masa Depan

Tajuk

Apakah itu cabaran

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan budaya kerja cemerlang

Kemahiran Sivik

  • Mengamalkan budaya kerja cemerlang untuk kemajuan diri dan Negara.

Nilai Sivik

  • Menghargai usaha meningkatkan
    budaya kerja cemerlang.

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Membincangkan maksud cabaran.
  3. Situasi cabaran diberi dan dibincang.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projek khidmat masyarakat.

Refleksi

Semua pelajar telahpun memulakan projek masing-masing. Tema 6 dimulakan dengan memahami konsep 'cabaran' melalui pemberian maksud secara individu. Takrif cabaran dan situasi juga diberi untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar terhadap konsep cabaran.


 

Tarikh

22 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K4

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7:05pagi – 8:15pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota.

BBB

Contoh-contoh hasil dan laporan projek khidmat masyarakat

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Namun, pelaksanaanprojek masih belum dimulakan bagi sesetengah kumpulan atas sebab kekurangan pemahaman terhadap projek ini dan kurang kerjasama di antara ahli kumpulan.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

22 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcomes

1.1 d. Exchanging ideas, information and opinions on topics of interest.

1.2 a. Carrying out a variety of language functions.

Behavioural Objectives

  1. Present a talk appropriately.
  2. List at least three reasons why World No Tobacco Day is/ is not helpful in reducing the rate of smoking.
  3. Compose a song in groups.

Activities

  1. Presentation.
  2. Copy the slogan.
  3. Teacher announces the result of the presentation.
  4. Doing extra credit as a class activity on World No Tobacco Day.
  5. Instruction for group work as a homework: composing a song

Moral values

Appreciation on life, responsibility, co-operation.

Reflection

The presentation was been carried out smoothly. The students learnt about WNTD in general. Most of them were excited with the group work given.


 

Mata pelajaran 

Sejarah

Tarikh 

22/7/09 (Rabu)

Kelas 

4K2

Tajuk 

Bab 5: Penyebaran Islam di Makkah

  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah
  • Perjanjian Aqabah Pertama & Kedua

Objektif 

  1. Mengetahui konsep hijrah ke Habsyah.
  2. Mengetahui latar belakang Madinah.
  3. Mengenal pasti kandungan dalam Perjanjian Pertama & Kedua.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Imbas kembali pengajaran minggu lepas.
  2. Membincangkan konsep hijrah ke Habsyah melalui lukisan arah aliran.
  3. Quiz .
  4. Kerja rumah: Kesimpulan mengenai kesan wujudnya Perjanjian Aqabah I & II terhadap penyebaran Islam di Madinah.

Kbkk 

  1. Mensistesiskan
  2. Mencirikan
  3. Membuat inferens

Nilai/Unsur patriotisme 

  • Taat setia, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • Hijrah ke Habsyah, Perjanjian Aqabah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat mengikuti P&P hari ini. Konsep Hijrah ke Habsyah telah diulangkaji. Quiz diberi untuk mendedahkan isi-isi penting Perjanjian Aqabah kepada pelajar.


 

Tarikh

23 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K8/ 4S5

Bilangan Pelajar

36 orang/ 47orang

Masa

7:05-8:15pagi/ 9:45 – 10:55pagi

Tema

Tema 5 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Projek Khidmat Masyarakat

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Mengikuti perkembangan pelaksanaan projek bagi setiap kumpulan.
  2. Menerangkan format laporan bagi projek khidmat masyarakat kepada pelajar.
  3. Menyalin nota tambahan.

BBB

-

Refleksi

Semua pelajar telahpun memutuskan tajuk projek masing-masing. Namun, pelaksanaan projek masih belum dimulakan bagi sesetengah kumpulan atas sebab kekurangan pemahaman, kerjasama dan perancangan terhadap projek ini.


 

Class

5K1 

Subject

English  

Date

23 July 2009

Time

12:05-12:40p.m.

Theme

Health

Topic

Up in Smoke

Learning Outcome

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the

information.

Behavioural Objective

  1. Differentiate the words and phrases shown correctly according to its uses as logical connectors. Fill in the correct logical connectors.

Activities

  1. Introduce the grammatical terms: logical connectors.
  2. Fill in the blanks exercise.

Moral values

Importance of health

Reflection

Satisfactory feedback.


 


 


 


 


 


 


 


 

Class 

5K1 

Subject 

Literature 

Date  

24 July 2009

Time  

8:15-9:25a.m. 

Theme  

Family Love 

Topic  

The Pearl : Characterisation

Learning Outcomes  

  1. b. recognizing elements in a story such as characters and setting.

ix. Relating events, characters and values to one's life.

Behavioural Objectives  

  1. Tell the characteristics of the characters learnt accordingly.
  2. Categorized the characters learnt into main characters and minor characters correctly.

Activities  

  1. Instruction on the presentation.
  2. Group work presentation.
  3. Exercise.

Pedagogical strategy 

Multiple intelligences, contextualism

Moral values

Respect, politeness, co-operation.

Reflection  

The students could draw the characters accordingly. However, it was lack precise for certain characters' physical appearance. The further discussion on each character is needed.

Mata pelajaran 

Sejarah

Tarikh 

24/7/09 (Jumaat)

Kelas 

4K6

Tajuk 

Bab 5: Penyebaran Islam di Makkah

  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah
  • Perjanjian Aqabah Pertama & Kedua

Objektif 

  1. Mengetahui konsep hijrah ke Habsyah.
  2. Mengetahui latar belakang Madinah.
  3. Mengenal pasti kandungan dalam Perjanjian Pertama & Kedua.

Kaedah/Aktiviti 

  1. Imbas kembali pengajaran minggu lepas.
  2. Membincangkan konsep hijrah ke Habsyah melalui lukisan arah aliran.
  3. Quiz .
  4. Kerja rumah: Kesimpulan mengenai kesan wujudnya Perjanjian Aqabah I & II terhadap penyebaran Islam di Madinah.

Kbkk 

  1. Mensistesiskan
  2. Mencirikan
  3. Membuat inferens

Nilai/Unsur patriotisme 

  • Taat setia, perpaduan, amanah.

Konsep/Istilah 

  • Hijrah ke Habsyah, Perjanjian Aqabah.

Refleksi 

Kebanyakan pelajar dapat mengikuti P&P hari ini. Konsep Hijrah ke Habsyah telah diulangkaji. Quiz diberi untuk mendedahkan isi-isi penting Perjanjian Aqabah kepada pelajar. Carta mengenai konsep 'Hijrah ke Habsyah' dicatat.

No comments:

Post a Comment