Saturday, July 4, 2009

RPH MINGGU 26-27



KURSUS KENEGARAAN (BTN)

11-15 JUN 2009


CUTI REHAT KHAS

16 JUN 2009


SIT-IN (SESI PETANG)

17-18 JUN 2009


SIT-IN (SESI PAGI)

19 JUN 2009


SIT-IN (SESI PAGI)

20 JUN 2009 : 4S3


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

20/6/09 (Sabtu)

Kelas

4K2, 4K6

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Zaman Jahiliah

Objektif

  1. Memahami konsep 'jahiliah'.
  2. Menyatakan ciri-ciri masyarakat jahiliah

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.

Kbkk

  1. Menyelesaikan masalah

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan.

Konsep/Istilah

  1. Jahiliah, nabi, rasul.
  2. Zaman kegelapan.

Refleksi

Pengenalan diri cikgu dengan pelajar sekalian sebelum memulakan proses p&p. Pelajar dapat memahami konsep 'jahiliah' dengan memberi respon yang bersesuaian berdasarkan perbincangan topik dalam kelas.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

22/6/09 (Isnin)

Kelas

4K2, 4K6

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Zaman Jahiliah

Objektif

  1. Memahami konsep 'jahiliah'.
  2. Menyatakan ciri-ciri masyarakat jahiliah

Kaedah/Aktiviti

  1. Pelajar membentangkan jawapan.
  2. Perbincangan jawapan soalan.

Kbkk

  1. Menyelesaikan masalah
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan.

Konsep/Istilah

  1. Jahiliah, nabi, rasul.
  2. Zaman kegelapan.

Refleksi

Pelajar menunjukkan pemahaman mengenai konsep dan topik perbincangan dengan memberi jawapan yang betul bagi soalan-soalan latihan diberi. Jawapan tepat diberi oleh cikgu.





Class

5K1

Subject

English

Date

22 June 2009

Time

10:55-11:30a.m.

Theme

People

Topic

Ice Breaking

Learning Outcomes

  1. i. Introducing oneself to a friendly stranger and initiating a conversation.

iv. Asking questions politely and responding politely to questions asked.

2.3 a. writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters,

speeches, reports and articles

Behavioural Objectives

  1. Introduce oneself briefly.
  2. Ask questions and respond politely.
  3. Write a description on 'My First Impression on My New English Teacher' individually.

Activities

  1. Ice breaking.
  2. Introduction on the English periods.
  3. Instruction on the writing exercise.

Moral value

Politeness.

Reflection

The students participated actively in the class discussion. They could follow the lesson and topics discussed.


Tarikh

23 Jun 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K5

Bilangan Pelajar

40 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Kerja kumpulan: Bincangkan kepentingan aspek negara, ekonomi, sosial atau diri/ keluarga berdasarkan panadangan sendiri. Bentangkan.
  2. Membuat kesimpulan mengenai kepentingan keamanan dan perpaduan rakyat terhadap pembangunan negara dan kesinambungan terhadap aspek-aspek lain.

BBB

-

Refleksi

Pelajar dapat memberi pandangan masing-masing yang rasional terhadap satu aspek yang diberi. Mereka memahami hubungan rapat bagi aspek-aspek yang dibincangkan.


Tarikh

23 Jun 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S1/ 4S2

Bilangan Pelajar

31 orang/ 34 orang

Masa

9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Pembentangan hasil kerja kumpulan : Senaraikan perkara-perkara penting dalam pembentukan Malaysia.
  2. Kerja kumpulan: Menjelaskan tentang satu peruntukan utama dalam perlembagaan Malaysia. Bentangkan.

BBB

-

Refleksi

Sebuah kumpulan sukarela membentangkan hasil kerja dengan menunjukkan carta aliran. Penjelasan adalah betul dan semua pelajar faham dengan topik itu. Kerja kumpulan baru diagihkan dan semua melakukannya dengan serius. Pembentangan akan diadakan pada minggu depan dalam bentuk forum.


Tarikh

24 Jun 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K4

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Quiz : Peruntukan utama Perlembagaan Malaysia
  2. Membuat kesimpulan mengenai kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  3. Menerangkan kepentingan mempertahankan dan mentaati Perlembagaan Malaysia.

BBB

-

Refleksi

Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam sesi Quiz. Perbincangan dan kesimpulan dibuat mengenai peruntukan utama dan Perlembagaan Malaysia.


Class

5K1

Subject

English

Date

24 June 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

People

Topic

Descriptive Writing

Learning Outcomes

2.3 a. writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters,

speeches, reports and articles

Behavioural Objectives

  1. Read aloud the descriptive essay with correct pronunciation.
  2. Know the tips on descriptive writing by jotting the notes given.

Activities

  1. The selected students read aloud their essay.
  2. Introduction to descriptive writing.
  3. Jotting down notes.

Moral values

Politeness, diligence.

Reflection

The students were volunteered to read aloud their essay. Overall, they performed satisfactorily. They could follow the lesson.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

24/6/09 (Rabu)

Kelas

4K2

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi rasul

Objektif

  1. Mengetahui biodata mengenai Nabi Muhammad s.a.w. dengan menjawab soalan
  2. Mengethaui keperibadian dan menyalin nota berkaitan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.

Kbkk

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan.

Konsep/Istilah

  • al-Amin, siddiq, amanah, tabliq, fatanah.

Refleksi

Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan.




Tarikh

25 Jun 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K8

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Pendedahan umum mengenai Negara dan Perlembagaan Malaysia.
  2. Quiz : Peruntukan utama Perlembagaan Malaysia
  3. Membuat kesimpulan mengenai kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  4. Mengetahui kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dengan menyalin nota yang berkaitan.

BBB

-

Refleksi

Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam sesi Quiz. Hanya beberapa orang pelajar sahaja yang memerlukan banyak petunjuk untuk menjawab soalan yang diberi. Perbincangan dan kesimpulan dibuat mengenai peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.


Tarikh

25 Jun 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S5

Bilangan Pelajar

47 orang

Masa

9.45pagi – 10.40pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Memberi pandangan terhadap pilihan Negara yang ingin didiami.
  2. Mengetahui kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dengan menyalin nota yang berkaitan.

BBB

-

Refleksi

Pelajar terpilih disuruh memberi sebab-sebab atas pilihan mereka. Kebanyakan memilih Malaysia kerana keamanan dan kedamaian yang dinikmati sekarang. Maksud Perlembagaan dan kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dibincang. Semua pelajar menunjukkan sikap suka kepada keadaan yang sedia ada.


Class

5K1

Subject

English

Date

25 June 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Social Issues

Topic

Adjective + Preposition combinations

Learning Outcomes

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar w hen presenting the

information.

Behavioural Objectives

  1. Give correct examples of adjectives and prepositions.
  2. give correct combinations of adjective + preposition.
  3. Fill in the blanks with correct adjective + preposition combinations.
  4. Form a sentence with each adjective + preposition combination learnt.

Activities

  1. Students give examples of adjectives and prepositions they know orally.
  2. Doing textbook exercise and discuss.
  3. Forming sentences individually.

Moral value

Politeness.

Reflection

Satisfactory feedback. However, the students were confused on how to form a correct combination of adjective + preposition. They were asked to remember the combination as a tip to use the correct combinations.


Class

5K1

Subject

Literature

Date

26 June 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Family Love

Topic

The Pearl

Learning Outcomes

  1. b. recognizing elements in a story such as characters and setting.

ix. Relating events, characters and values to one's life.

Behavioural Objectives

  1. name the parts of a book correctly.
  2. Understand the setting, point of view, and tone of the story in general.
  3. Imagine by answering the situation given.

Activities

  1. Introduce the novel, 'The Pearl' by naming the parts of the book.
  2. Discussing the notes on setting, point of view, and tone of the story.
  3. Individual exercise.

Moral value

Love on family

Reflection

The students were able to name the parts of book correctly. They responded accordingly but further discussion is needed.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

26/6/09 (Jumaat)

Kelas

4K6

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi rasul

Objektif

  1. Mengetahui biodata mengenai Nabi Muhammad s.a.w. dengan menjawab soalan
  2. Mengetahui keperibadian dan menyalin nota berkaitan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.

Kbkk

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan, tanggungjawab.

Konsep/Istilah

  • al-Amin, siddiq, amanah, tabliq, fatanah.

Refleksi

Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

29/6/09 (Isnin)

Kelas

4K2, 4K6

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.

Objektif

  1. Mengetahui biodata mengenai Nabi Muhammad s.a.w. dengan menjawab soalan
  2. Mengetahui keperibadian dan menyalin nota berkaitan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.

Kbkk

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan, tanggungjawab.

Konsep/Istilah

  • al-Amin, siddiq, amanah, tabliq, fatanah.

Refleksi

Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan.





Class

5K1

Subject

English

Date

29 June 2009

Time

10:55-11:30a.m.

Theme

Environment

Topic

Prefixes

Learning Outcomes

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the

information.

Behavioural Objectives

  1. Give correct examples of words with prefixes.
  2. Add a correct prefix to each adjective given.
  3. Form a sentence with each word with prefix.

Activities

  1. Students give examples of words with prefixes they know orally.
  2. Doing textbook exercise and discuss.
  3. Forming sentences individually.

Moral value

Politeness.

Reflection

Satisfactory feedback. However, the students were confused on what prefix to be used for certain words. They were asked to remember the combination as a tip to use correct words with negative meaning.



Tarikh

30 Jun 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K5

Bilangan Pelajar

40 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalakan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Penerangan mengenai maksud Perlembagaan.
  2. Quiz : Peruntukan utama Perlembagaan Malaysia
  3. Membuat kesimpulan mengenai kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  4. Mengetahui kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dengan menyalin nota yang berkaitan.

BBB

-

Refleksi

Pelajar tidak menunjukkan kefahaman yang tinggi mengenai soalan-soalan quiz yang diberi. Kebanyakan mereka memerlukan bantuan guru untuk mencari jawapan daripada buku teks. Sikap yang kurang serius terhadap subjek ini agak ketara.


Tarikh

30 Jun 2009

Hari

Selasa

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4S1/ 4S2

Bilangan Pelajar

31 orang/ 34 orang

Masa

9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Pembentangan hasil kerja kumpulan : Forum membincangkan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  2. Kesimpulan dibuat bagi setiap peruntukan Perlembagaan dengan membincangkan hasil forum dan latihan pengukuhan.

BBB

-

Refleksi

4S1: Pelajar mengambil bahagian dengan aktifnya dalam perbincangan. Mereka dapat mengulas peruntukan perlembagaan masing-masing dengan fakta dan pandangan betul.

4S2: Pelajar adalah agak pasif dalam perbincangan. Kebanyakan hanya memahami peruntukan Perlembagaan yang dibincangkan secara umum. Nota tambahan diperlukan sebagai rujukan yang lebih jelas bagi pelajar.


Tarikh

1 Julai 2009

Hari

Rabu

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K4

Bilangan Pelajar

44 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Perbincangan ringkas mengenai latihan pengukuhan bagi peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  2. Nota tambahan.

BBB

-

Refleksi

Memuaskan.


Class

5K1

Subject

English

Date

1 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Health

Topic

Factual Writing

Learning Outcomes

2.3 a. Writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters,

speeches, reports and articles

Behavioural Objectives

  1. Write a factual composition with a correct format.
  2. Know about the disease of influenza by writing a composition on it.

Activities

  1. Discuss the format of factual writing.
  2. Introduce some vocabulary.
  3. Read and discuss briefly the articles and news on H1N1.
  4. Group work.
  5. Writing exercise.

Moral values

Cleanliness, responsibility.

Reflection

The students were not familiar with the format. It was new for them. However, they were able to follow the topic of discussion.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

1/7/09 (Rabu)

Kelas

4K2

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Penyebaran Islam Di Makkah

Objektif

  1. Mengetahui cara penyebaran Islam di Makkah.
  2. Mengetahui reaksi masayarakat Arab terhadap Islam.

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.
  2. Latihan dan nota diberi.

Kbkk

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan, tanggungjawab.

Konsep/Istilah

  • Dakwah Islamiah, hijrah ke Habsyah

Refleksi

Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam quiz. Hanya segelintir yang tidak menumpukkan perhatian.


Tarikh

2 Julai 2009

Hari

Khamis

Mata Pelajaran

PSK

Kelas

4K8, 4S5

Bilangan Pelajar

36 orang/ 47 orang

Masa

7.05pagi – 8.15pagi/ 9:45 -10:55 pagi

Tema

Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat

Tajuk

Kepentingan Perlembagaan Malaysia

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik

  • Menjelaskan kepentingan Perlembagaan Malaysia

Kemahiran Sivik

  • Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara

Nilai Sivik

  • Menyanjungi keluhuran perlembagaan Malaysia

Aktiviti

  1. Perbincangan ringkas mengenai latihan pengukuhan bagi peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
  2. Nota tambahan.

BBB

-

Refleksi

Pelajar masih perlu menambahkan pengetahuan asas masing-masing mengenai peruntukan utama Perlembagaan.


Class

5K1

Subject

English

Date

2 July 2009

Time

12:05-12:40p.m.

Theme

Health

Topic

Persuading Someone Not to Do Something

Learning Outcomes

2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the

information.

Behavioural Objectives

  1. Persuade politely and accordingly.
  2. Use the specific phrases and sentences learnt when persuading.

Activities

  1. Students role play the characters by reading the dialogues given.
  2. Students role play a situation given by using the phrases and sentences learnt.
  3. Do exercise.

Moral value

Politeness, importance of health.

Reflection

Satisfactory feedback.


Class

5K1

Subject

Literature

Date

3 July 2009

Time

8:15-9:25a.m.

Theme

Family Love

Topic

The Pearl

Learning Outcomes

  1. b. recognizing elements in a story such as characters and setting.

ix. Relating events, characters and values to one's life.

Behavioural Objectives

  1. respond accordingly based on the questions asked.
  2. Guess the characters based on the description provided.

Activities

  1. The students present their answer of the exercise.
  2. Doing exercise of characters.
  3. Drawing the picture of the selected character in groups.

Moral value

Love on family

Reflection

The SS enjoyed the lesson. They could follow the activities well.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh

3/7/09 (Rabu)

Kelas

4K6

Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah


  • Penyebaran Islam Di Makkah

Objektif

  1. Mengetahui cara penyebaran Islam di Makkah.
  2. Mengetahui reaksi masayarakat Arab terhadap Islam.

Kaedah/Aktiviti

  1. Menjawab soalan diberi dengan merujuk kepada buku teks.
  2. Latihan dan nota diberi.

Kbkk

  1. Menilai
  2. menghubungkaitkan

Nilai/Unsur patriotisme

  • Berbudi bahasa, perpaduan, tanggungjawab.

Konsep/Istilah

  • Dakwah Islamiah, hijrah ke Habsyah

Refleksi

Quiz diberi kepada pelajar. Lebih daripada 50% pelajar yang dapat menawab soalan ditujukan dengan tepat dan cepat. Pelajar lain perlu lebih klu untuk memahami kehendak soalan.









1 comment:

  1. not me who check the rph but anyway your rph is neat and well arranged. keep up the good work.

    ReplyDelete