KURSUS KENEGARAAN (BTN) 11-15 JUN 2009
CUTI REHAT KHAS 16 JUN 2009
SIT-IN (SESI PETANG) 17-18 JUN 2009
SIT-IN (SESI PAGI) 19 JUN 2009
SIT-IN (SESI PAGI) 20 JUN 2009 : 4S3 |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 20/6/09 (Sabtu) |
Kelas | 4K2, 4K6 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pengenalan diri cikgu dengan pelajar sekalian sebelum memulakan proses p&p. Pelajar dapat memahami konsep 'jahiliah' dengan memberi respon yang bersesuaian berdasarkan perbincangan topik dalam kelas. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 22/6/09 (Isnin) |
Kelas | 4K2, 4K6 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar menunjukkan pemahaman mengenai konsep dan topik perbincangan dengan memberi jawapan yang betul bagi soalan-soalan latihan diberi. Jawapan tepat diberi oleh cikgu. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 22 June 2009 |
Time | 10:55-11:30a.m. |
Theme | People |
Topic | Ice Breaking |
Learning Outcomes |
iv. Asking questions politely and responding politely to questions asked. 2.3 a. writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters, speeches, reports and articles |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Politeness. |
Reflection | The students participated actively in the class discussion. They could follow the lesson and topics discussed. |
Tarikh | 23 Jun 2009 |
Hari | Selasa |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K5 |
Bilangan Pelajar | 40 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar dapat memberi pandangan masing-masing yang rasional terhadap satu aspek yang diberi. Mereka memahami hubungan rapat bagi aspek-aspek yang dibincangkan. |
Tarikh | 23 Jun 2009 |
Hari | Selasa |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4S1/ 4S2 |
Bilangan Pelajar | 31 orang/ 34 orang |
Masa | 9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Sebuah kumpulan sukarela membentangkan hasil kerja dengan menunjukkan carta aliran. Penjelasan adalah betul dan semua pelajar faham dengan topik itu. Kerja kumpulan baru diagihkan dan semua melakukannya dengan serius. Pembentangan akan diadakan pada minggu depan dalam bentuk forum. |
Tarikh | 24 Jun 2009 |
Hari | Rabu |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K4 |
Bilangan Pelajar | 44 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam sesi Quiz. Perbincangan dan kesimpulan dibuat mengenai peruntukan utama dan Perlembagaan Malaysia. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 24 June 2009 |
Time | 8:15-9:25a.m. |
Theme | People |
Topic | Descriptive Writing |
Learning Outcomes | 2.3 a. writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters, speeches, reports and articles |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral values | Politeness, diligence. |
Reflection | The students were volunteered to read aloud their essay. Overall, they performed satisfactorily. They could follow the lesson. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 24/6/09 (Rabu) |
Kelas | 4K2 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan. |
Tarikh | 25 Jun 2009 |
Hari | Khamis |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K8 |
Bilangan Pelajar | 44 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam sesi Quiz. Hanya beberapa orang pelajar sahaja yang memerlukan banyak petunjuk untuk menjawab soalan yang diberi. Perbincangan dan kesimpulan dibuat mengenai peruntukan utama Perlembagaan Malaysia. |
Tarikh | 25 Jun 2009 |
Hari | Khamis |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4S5 |
Bilangan Pelajar | 47 orang |
Masa | 9.45pagi – 10.40pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar terpilih disuruh memberi sebab-sebab atas pilihan mereka. Kebanyakan memilih Malaysia kerana keamanan dan kedamaian yang dinikmati sekarang. Maksud Perlembagaan dan kepentingan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia dibincang. Semua pelajar menunjukkan sikap suka kepada keadaan yang sedia ada. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 25 June 2009 |
Time | 8:15-9:25a.m. |
Theme | Social Issues |
Topic | Adjective + Preposition combinations |
Learning Outcomes | 2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar w hen presenting the information. |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Politeness. |
Reflection | Satisfactory feedback. However, the students were confused on how to form a correct combination of adjective + preposition. They were asked to remember the combination as a tip to use the correct combinations. |
Class | 5K1 |
Subject | Literature |
Date | 26 June 2009 |
Time | 8:15-9:25a.m. |
Theme | Family Love |
Topic | The Pearl |
Learning Outcomes |
ix. Relating events, characters and values to one's life. |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Love on family |
Reflection | The students were able to name the parts of book correctly. They responded accordingly but further discussion is needed. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 26/6/09 (Jumaat) |
Kelas | 4K6 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 29/6/09 (Isnin) |
Kelas | 4K2, 4K6 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar dapat memberi respon yang bersesuaian berdasarkan soalan yang dibincangkan. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 29 June 2009 |
Time | 10:55-11:30a.m. |
Theme | Environment |
Topic | Prefixes |
Learning Outcomes | 2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the information. |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Politeness. |
Reflection | Satisfactory feedback. However, the students were confused on what prefix to be used for certain words. They were asked to remember the combination as a tip to use correct words with negative meaning. |
Tarikh | 30 Jun 2009 |
Hari | Selasa |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K5 |
Bilangan Pelajar | 40 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar tidak menunjukkan kefahaman yang tinggi mengenai soalan-soalan quiz yang diberi. Kebanyakan mereka memerlukan bantuan guru untuk mencari jawapan daripada buku teks. Sikap yang kurang serius terhadap subjek ini agak ketara. |
Tarikh | 30 Jun 2009 |
Hari | Selasa |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4S1/ 4S2 |
Bilangan Pelajar | 31 orang/ 34 orang |
Masa | 9.45pagi – 10.55pagi/ 11:30pagi -12:40 petang |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | 4S1: Pelajar mengambil bahagian dengan aktifnya dalam perbincangan. Mereka dapat mengulas peruntukan perlembagaan masing-masing dengan fakta dan pandangan betul. 4S2: Pelajar adalah agak pasif dalam perbincangan. Kebanyakan hanya memahami peruntukan Perlembagaan yang dibincangkan secara umum. Nota tambahan diperlukan sebagai rujukan yang lebih jelas bagi pelajar. |
Tarikh | 1 Julai 2009 |
Hari | Rabu |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K4 |
Bilangan Pelajar | 44 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Memuaskan. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 1 July 2009 |
Time | 8:15-9:25a.m. |
Theme | Health |
Topic | Factual Writing |
Learning Outcomes | 2.3 a. Writing descriptions, instructions, recounts, explanations, messages, letters, speeches, reports and articles |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral values | Cleanliness, responsibility. |
Reflection | The students were not familiar with the format. It was new for them. However, they were able to follow the topic of discussion. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 1/7/09 (Rabu) |
Kelas | 4K2 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Pelajar mengambil bahagian dengan aktif dalam quiz. Hanya segelintir yang tidak menumpukkan perhatian. |
Tarikh | 2 Julai 2009 |
Hari | Khamis |
Mata Pelajaran | PSK |
Kelas | 4K8, 4S5 |
Bilangan Pelajar | 36 orang/ 47 orang |
Masa | 7.05pagi – 8.15pagi/ 9:45 -10:55 pagi |
Tema | Tema 4 : Malaysia Negara Berdaulat |
Tajuk | Kepentingan Perlembagaan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik
Kemahiran Sivik
Nilai Sivik
|
Aktiviti |
|
BBB | - |
Refleksi | Pelajar masih perlu menambahkan pengetahuan asas masing-masing mengenai peruntukan utama Perlembagaan. |
Class | 5K1 |
Subject | English |
Date | 2 July 2009 |
Time | 12:05-12:40p.m. |
Theme | Health |
Topic | Persuading Someone Not to Do Something |
Learning Outcomes | 2.3 i. using appropriate format , conventions, and grammar when presenting the information. |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Politeness, importance of health. |
Reflection | Satisfactory feedback. |
Class | 5K1 |
Subject | Literature |
Date | 3 July 2009 |
Time | 8:15-9:25a.m. |
Theme | Family Love |
Topic | The Pearl |
Learning Outcomes |
ix. Relating events, characters and values to one's life. |
Behavioural Objectives |
|
Activities |
|
Moral value | Love on family |
Reflection | The SS enjoyed the lesson. They could follow the activities well. |
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 3/7/09 (Rabu) |
Kelas | 4K6 |
Tajuk | Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Refleksi | Quiz diberi kepada pelajar. Lebih daripada 50% pelajar yang dapat menawab soalan ditujukan dengan tepat dan cepat. Pelajar lain perlu lebih klu untuk memahami kehendak soalan. |
not me who check the rph but anyway your rph is neat and well arranged. keep up the good work.
ReplyDelete